Alfabet polski dla dzieci

Pierwsze słowo wypowiedziane przez dziecko jest chwilą wzruszenia i dumy, ale również świadczy o prawidłowym rozwoju malucha. Wraz z biegiem czasu nasza pociecha podejmuje kolejne wyzwania. Przychodzi moment, w którym ciekawe światem dziecko wkracza w przestrzeń literek. W podróży tej, zwłaszcza w przypadku najmłodszych, powinni towarzyszyć rodzice. Każdy maluch rozwija się indywidualnie, dlatego też fascynacja alfabetem może pojawić się na różnych etapach ciekawości światem. 

Alfabet dla dzieci

Rozwój dziecka to kwestia indywidualna. Niektóre maluchy stosunkowo wcześnie interesują się nauką cyferek i literek, inne zaś nieco później. Do zapoznania z alfabetem najlepiej wykorzystać naturalną sytuację. Na przykład, gdy dziecko zacznie pytać o jakiś wyraz zauważony na plakacie, witrynie sklepu czy w bajce. Zazwyczaj maluch chce wiedzieć, jak należy napisać doskonale znane mu słowa – mama, tata oraz swoje imię.

Nauka liter

alfabet dla dzieci „Abecadło z pieca spadło, o ziemię się hukło, rozsypało się po kątach, strasznie się potłukło…” – już wiele pokoleń zostało wychowanych na tym wierszu Juliana Tuwima. Współcześnie rodzice dysponują wieloma narzędziami, które pomagają dzieciom w przyswojeniu wiedzy o literkach. Na rynku dostępne są bajki, piosenki oraz gry edukacyjne uczące alfabetu. Możemy również posłużyć się własnoręcznie wykonanymi kartami DIY – na papierze narysujmy lub wydrukujmy obrazek i podpiszmy go, wyróżniając pierwszą literkę (np. A jak autobus, B jak banan, C jak cytryna…). Takie pomoce naukowe możesz przygotować we współpracy z dzieckiem, co będzie nie tylko świetną zabawą, ale również wstępem do nauki.

Dziecko należy uczyć pojedynczych liter. Wprowadzenie kilku na raz może spowodować, że maluch będzie je mylił ze sobą. Kolejną literkę należy wprowadzić, gdy mamy pewność, że poprzednia została dobrze opanowana i zapamiętana. Nauce liter powinno towarzyszyć utrwalanie pisowni krótkich wyrazów (np. mama, tata, kot, auto).

Nauka przez zabawę

Najmłodsze dzieci mogą rozpocząć naukę przy wykorzystaniu zabawkowych pomocy naukowych. Mogą to być klocki lub magnesy na lodówkę, na których znajdują się pojedyncze literki. Są one dostępne w wielu sklepach z zabawkami i nie są drogą inwestycją. Najlepiej, aby klocki oraz magnesy były różnokolorowe. Maluch na zasadzie skojarzeń będzie pamiętał, że na przykład literki A trzeba szukać na niebieskim klocku.

W utrwalaniu poznanych literek pomocne są wierszyki, krótkie rymowanki oraz piosenki. Dziecko ucząc się ich na pamięć, mimowolnie utrwala poznane litery i słowa. W przypadku starszych dzieci możesz na kartce konstruować proste zdania, które dziecko ma za zadanie przeczytać, na przykład „Ala ma kota”.

Należy pamiętać, iż zwłaszcza w początkowej fazie nauki dziecko będzie zapominało niektórych literek lub po prostu je myliło. Wówczas nie powinniśmy krytykować malucha, lecz poprawiać i zachęcać do kolejnych prób. Po każdej odgadniętej literce lub przeczytanym zdaniu pochwalmy dziecko, mówiąc „brawo”, „super” lub „świetnie”. Będzie to dodatkową motywacją do starania się i sprostania kolejnym wyzwaniom.