Historia fotelika samochodowego dla dziecka

Historia fotelika samochodowego dla dziecka

Foteliki samochodowe to jedna z rzeczy, które uznajemy za oczywiste. Nie zawsze były, ale od kiedy są, nasze życie i bezpieczeństwo naszych dzieci uległo znacznej poprawie.

Ale kiedy fotelik samochodowy pojawił się po raz pierwszy?
W tym artykule przyjrzymy się historii fotelików samochodowych i prawu dotyczącemu fotelików samochodowych. Od pierwszego w historii fotelika samochodowego, do wszystkiego co musisz wiedzieć o przepisach, które weszły w życie w tym roku.

Kiedy powstał pierwszy fotelik samochodowy?

Co ciekawe, pierwszy fotelik samochodowy pojawił się w latach 30. XX wieku. Jednak był on wyłącznie po to, aby utrzymać dzieci w ryzach, gdy samochód się poruszał. Nie było żadnych rozważań na temat bezpieczeństwa lub aspektu fotelika samochodowego, było to wyłącznie dla wygody.

Firma Bunny Bear Company zaprojektowała fotelik, który zaczepia się o tył prawdziwego fotela samochodowego. Podobne można kupić na eBayu. Ale proszę, nie umieszczaj w nim prawdziwego dziecka i nie używaj go jako fotelika samochodowego. Prawdopodobnie zmieściłby się całkiem wygodnie na oparciu leżaka, jak na zdjęciach, ale tego również nie polecamy. Inny typ fotelika samochodowego został wprowadzony w latach 40. Ten fotelik faktycznie siedział na siedzeniu samochodu, tak jak te, które widzimy dzisiaj. Został on jednak zaprojektowany jako fotelik podwyższający, który pozwalał dzieciom widzieć przez okno. Ponownie, nie został zaprojektowany dla bezpieczeństwa i był bardziej dla wygody.

Kiedy powstał pierwszy bezpieczny fotelik samochodowy?

Ok, więc kiedy faktycznie zaczęto traktować bezpieczeństwo poważnie? Cóż, to nie było aż do lat 60-tych, kiedy w 1962 roku, dwóch różnych mężczyzn skorzystało z pasów bezpieczeństwa i zaprojektowało foteliki dla dzieci z jedynym celem poprawy bezpieczeństwa dzieci w pojeździe.

Amerykanin Leonard Rivkin stworzył fotelik, który miał metalową ramę otoczoną klamrą, prawie jak wysokie krzesełko do samochodu. Brytyjczyk Jean Ames zaprojektował fotelik montowany tyłem do kierunku jazdy z pasem w kształcie litery Y. To właśnie ten fotelik jest najbardziej podobny do obecnych modeli.

Problem polegał na tym, że społeczeństwo nie było wystarczająco wyedukowane na temat korzyści płynących z bezpieczeństwa dzieci w poruszającym się pojeździe. Dlatego też pomysł ten nie przyjął się.

Ford Tot-Guard

W prawdziwym amerykańskim stylu, Ford wskoczył na bandwagon fotelików samochodowych i wyprodukował „Tot-Guard” w 1968 roku. Był to plastikowy fotelik z wyściełanym miejscem przed twarzą dziecka. Wyglądało to prawie jak pionowy stół do masażu, który działał jak poduszka przy uderzeniu. Wkrótce po tym, jak Ford wprowadził na rynek Tot-Guard, do akcji włączyła się również firma General Motors. Fotele miłości” były dostępne w dwóch wersjach, jednej dla dzieci i jednej dla niemowląt. Również one wykorzystywały pasy bezpieczeństwa, aby utrzymać je na miejscu. Wykonane były z polipropylenu i wyściełane pianką uretanową. Reklamowano je jako lekkie i przenośne. Były to foteliki, które najbardziej przypominają te, których używamy dzisiaj. Nie myślcie jednak, że wszyscy wskoczyli na bandwagon bezpieczeństwa dzieci. Foteliki samochodowe były nadal rzadkością, a wiele z nich reklamowało je jako praktyczny sposób na utrzymanie dzieci z dala od drogi i rozrywki. Sears reklamował nawet pokrytą winylem piankową podkładkę, na której dziecko mogło spać lub bawić się z tyłu samochodu.

Kiedy po raz pierwszy wprowadzono przepisy dotyczące fotelików samochodowych?

Należy zauważyć, że pasy bezpieczeństwa nie były nawet standardowym wyposażeniem samochodów aż do lat 60-tych. Wymóg punktów kotwiczenia w samochodzie został wprowadzony w 1965 roku, a w 1968 roku wprowadzono prawo do montowania trzypunktowych pasów z przodu samochodu. Było to obowiązkowe dla wszystkich nowych samochodów i samochodów pochodzących z 1965 roku.

Przednie pasy bezpieczeństwa stały się obowiązkowe w samochodach w 1972 roku. Choć co ciekawe, prawo to dotyczyło tylko samochodów zarejestrowanych w 1972 roku i nie obejmowało samochodów zarejestrowanych wcześniej. Nigdy nie było wymogu prawnego, aby samochody zarejestrowane przed 1972 rokiem były wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Dlatego też klasyczne samochody nie są wyposażone w pasy bezpieczeństwa, ani nie muszą być przez prawo.

W każdym razie, nie było obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa do 1983 roku, a pasy na tylnych siedzeniach nie były obowiązkowe do 1986 roku.

Nie ma oficjalnej daty wprowadzenia przepisów dotyczących fotelików samochodowych w Polsce. Jednak przepisy w Stanach Zjednoczonych weszły w życie w 1971 roku. Wymogiem było, aby wszystkie foteliki były przypięte pasami bezpieczeństwa i posiadały uprząż, która przytrzymuje dziecko w foteliku. Nie było jednak testów zderzeniowych dla tych fotelików.