Nauka pisania

Nauka pisania liter zazwyczaj jest kojarzona z nudnym i żmudnym rysowaniem różnej maści szlaczków oraz kreślenia liter w zeszycie. Chcąc uprzyjemnić ten proces, a zarazem zachęcić dziecko do przyswajania wiedzy dotyczącej tajników pisania, możemy posłużyć się pewnymi trikami. Na przykład będąc na placu zabaw, zachęcać dziecko do rysowania na piasku szlaczków oraz pokazywania kształtów pisanych liter.

Nauka pisania w porównaniu do nauki czytania jest nieco trudniejsza. I tak jak czytać może nauczyć się nawet 2-latek, tak umiejętność pisania można nabyć tylko dzięki dłuższemu treningowi. Musimy mieć na uwadze fakt, iż małe dzieci mają mniejszą sprawność rąk, której nie zdążyły jeszcze dokładnie wykształcić. Podobnie jest w przypadku koordynacji wzrokowo-ruchowej. Najczęściej naukę pisania rozpoczyna się u dziecka 3-letniego. Jednak początkowo jest to zabawa oraz ćwiczenia ciała.

Nauka pisania liter

Zanim podamy dziecku ołówek lub długopis powinniśmy zwrócić uwagę na kilka czynników. Pierwszym z nich jest właściwa sprawność ruchowa dziecka. Maluchy, które nie przepadają za zabawami ruchowymi, unikają huśtania na huśtawce oraz chodzenia po schodach, mogą mieć ograniczoną sprawność ruchową. Wówczas najlepiej skontaktować się z terapeutą integracji sensorycznej, który w razie potrzeby zaleci dodatkową terapię.

Gdy dziecko podczas wykonywania podstawowych czynności (m.in. ubierania się, mycia, jedzenia, picia) ma pewne trudności, a jego postawa jest nieprawidłowa, również powinniśmy zwrócić na to uwagę. W tym przypadku o poradę możemy poprosić ortopedę dziecięcego lub rehabilitanta. Jeżeli dziecko ma problem ze sprawnością ruchową lub napięciem mięśniowym, zbyt wczesna nauka pisania może skutkować pojawieniem się złych nawyków (m.in. nieprawidłowego chwytu długopisu), a także niechęcią malucha.

Naukę pisania liter najlepiej rozpocząć na placu zabaw. Będzie to nie tylko dobry wstęp do poznawania świata literek pisanych, ale także ćwiczenia usprawniające ciało. Sprawne fizycznie dzieci mają mniejsze problemy z nabywaniem podstawowych umiejętności. Pozwólmy więc dziecku bawić się do upadłego. Zabawy na świeżym powietrzu kształtują koordynację wzrokowo-ruchową oraz orientację w przestrzeni. Przed rozpoczęciem właściwej nauki należy również wzmocnić obręcz barkową. Pomogą w tym proste ćwiczenia – wymachy rękami, rzucanie piłką, wspinanie się po drabince.

Uczymy dzieci pisać

Kolejnym etapem w nauce pisania są ćwiczenia precyzyjnych ruchów ręki. Tutaj pomocne będzie plastelina, fasola i inne podstawowe przedmioty. Dziecko lepiąc kulki z plasteliny, usprawnia ruchy palców. Podobnie jest w przypadku wrzucania ziaren fasoli do butelki. Zabaw w domu można wymyślić naprawdę wiele – zachęcić malucha do pomocy w lepieniu pierogów, wykonywać „wyrywanki” z papieru itp.

Zadbajmy o prawidłową pozycją dziecka podczas nauki pisania. Nie zapominajmy o dobrym oświetleniu biurka, a także właściwych meblach – kąty pomiędzy łokciami a ramieniem, brzuchem a udami, łydkami a udami siedzącego dziecka powinny być proste.

Zanim przejdziemy do pisania literek, zachęćmy dziecko do innych czynności, na przykład kolorowania malowanek oraz rysowania szlaczków. W ten sposób maluch zacznie ćwiczyć prawidłowy chwyt kredek, ołówka i długopisu.

Teraz pora na właściwą naukę pisania. Najlepiej rozpocząć ją od rysowania po śladzie zgodnie z kierunkiem pisania. Najpierw prostych szlaczków, później nieco skomplikowanych szlaczków, aby ostatecznie dobrnąć do literek. W Internecie dostępne są gotowe szablony, które pomogą nam w kształtowaniu tej umiejętności u dziecka. Zasada jest jedna – zaczynamy od liter prostych (o, a, u, i, l), by stopniowo przechodzić do trudniejszych liter alfabetu (p, f, g, k, w).