Jak rozmawiać z dziećmi o emocjach?

Jak rozmawiać z dziećmi o emocjach?

Małemu człowiekowi trudno jest wszystko zrozumieć. Złość, strach, smutek, radość i rozczarowanie to tylko kilka emocji, które atakują malucha z każdej strony. Natłok myśli często przejmuje kontrolę nad małą główką i ciałem. Jak więc rozmawiać z dzieckiem o emocjach? Czy dorosły jest w stanie nauczyć poprawnych reakcji na emocje, skoro nie zawsze radzi sobie dobrze w mało komfortowych sytuacjach?

Pamiętaj, że dziecko Cię naśladuje! 

Nauka emocji to naprawdę ogromna odpowiedzialność, która wymaga od dorosłych spojrzenia wstecz i przyjrzenia się ich własnym zachowaniom oraz sposobom radzenia sobie w różnych sytuacjach – zarówno tych lepszych, jak i gorszych. To właśnie od jakości postępowania rodziców w ogromnym stopniu zależy jakość reakcji dziecka. Jeśli chcemy, aby nasz maluch bez większych problemów radził sobie z trudnymi emocjami, powinniśmy sami mieć takie umiejętności. Niestety nie możemy oczekiwać od dziecka, że uspokoi się samo, gdy my jesteśmy zdenerwowani. Takie postępowanie góry skazane jest na porażkę. 

Emocje – kiedy o nich rozmawiać? 

Okazuje się, że już w połowie drugiego roku życia dzieci zaczynają używać słów związanych z ich przeżyciami wewnętrznymi. Są więc w stanie nazywać podstawowe emocje, takie jak – radość, smutek, złość czy strach. Po trzecim roku życia dziecko zaczyna swoją przygodę z wypowiadaniem się na temat stanów emocjonalnych przeżywanych przez inne osoby. Warto zauważyć, że zakres używanych terminów stopniowo się rozszerza, co sprawia, że sześciolatek uzyskuje zdolność stopniowania emocji, zna ich złożone postaci, a także zaczyna odzwierciedlać przeżywane przez innych uczucia. 

Język emocji u przedszkolaka jest już dość precyzyjny. Młody człowiek podejmuje wtedy próby wyjaśniania powodów odczuwania przez bliskich określonych stanów w konkretnych sytuacjach. Rosnąca zdolność oceny własnych uczuć umożliwia maluchom swobodne rozmowy na temat zarówno minionych, jak i przyszłych wydarzeń emocjonalnych, a także ich przyczyn i konsekwencji ich wyrażenia – co jest szczególnie widoczne w okresie średniego dzieciństwa. 

Dlaczego warto rozmawiać? 

Każdy człowiek, a szczególnie ten najmniejszy, boi się najbardziej tego, co jest nieznane i niezrozumiałe. Wystarczy zastanowić się, jak trudno jest dorosłym opanować emocje, a co dopiero kilkuletnim maluchom. Dlatego tak ważna jest rozmowa i nazywanie emocji. Rozmowa z pociechą na temat emocji spełnia wiele funkcji. Przede wszystkim umożliwia ona dzieciom przyjrzenie się własnym uczuciom oraz powiązanie ich z konkretną sytuacją, co z pewnością wzbogaci ich życiowe doświadczenie. 

Odkrywamy “Emocje”, czyli gra planszowa 

Nie da się ukryć, że na polskim rynku wydawniczym nie brakuje gier planszowych związanych z rozwijaniem inteligencji emocjonalnej. W ostatnim czasie na rynku pojawiła się gra Emocje, która wyróżnia się prostotą wykonania, genialną grafiką oraz żywymi kolorami. To właśnie takie cechy z pewnością przyciągną maluchów do gry. 

Okazuje się, że idea tej planszówki jest niezwykle prosta, rzut kostką w tym przypadku określa, o jaką ilość pól na polu musimy się przemieścić. Poszczególne pola są oznaczone na co najmniej kilka różnych sposobów. W zależności od tego, gdzie staniemy oraz po taką kartę sięgamy. Karty są opisane emocjami, takimi jak – smutek, radość, strach czy złość. Warto dodać, że każda karta zawiera pytanie dotyczące konkretnej emocji. Gracz w tym przypadku musi wyrazić swoją opinię na temat zdarzenia, najlepiej opierając ją o własne doświadczenia. Na część pytań maluch odpowiada za pomocą pięknych i kolorowych żetonów. Na żetonach znajdują się zaś dzieci, odczuwające różne stany. 

W tym miejscu warto także wspomnieć o dużej planszy, która z pewnością będzie dodatkową atrakcją dla maluchów. Dużą planszę układamy z puzzli, a jak powszechnie wiadomo – dzieci kochają puzzle.  

Jak już wcześniej wspomniano, rozmowa o emocjach jest niezwykle istotna w rozwoju małego człowieka. Oprócz rozmowy możemy skorzystać także z gry planszowej Emocje, która za pomocą konkretnych sytuacji oraz rysunków, pomoże naszemu dziecku poznać konkretne zachowania i da wskazówkę jak zachować się w konkretnej sytuacji.